Klimaatverandering, overexploitatie van hulpbronnen en schade aan het milieu zijn problemen die de bevolking steeds meer zorgen baren. Het bewustzijn groeit: zowel bij particulieren als bedrijven. We willen steeds meer milieuvriendelijke processen integreren die beter voor de planeet zorgen. Dat is hard nodig.
Wil jij als bedrijf duurzamer te werk gaan? Heel goed. Hierin hoef je niet bescheiden te zijn, het is het waard om deze duurzame aanpak te communiceren naar de buitenwereld. Je mag hier trots op zijn. Tevens kan dit jouw imago versterken. Vandaag in de blogpost gaan we het dan ook hebben over Green Marketing, wat is het en hoe pak jij deze marketingstrategie het beste aan als ondernemer? Lees snel verder!
Wat is Green Marketing?
Green Marketing noem je ook wel duurzame- of eco marketing. Bedrijven gebruiken deze vorm van marketing om te uiten dat zij hun ecologische afdruk laag houden en milieuvriendelijk handelen. Hiermee geven ze hun imago een positieve boost. Je kunt Green Marketing op diverse manieren inzetten. Zoals:
1) Het maken van milieuvriendelijke producten
2) Producten op een milieuvriendelijke manier verpakken
3) Duurzaam ondernemen
4) Het versterken van groene voordelen van jouw bestaande assortiment
5) Gerecycleerde materialen hergebruiken in productie
6) Groene energie gebruiken
7) Productieafval verminderen
8) Milieuvriendelijke methoden gebruiken
9) Lokaal kopen of verkopen en zo transportenergie verminderen
10) Het verminderen van verpakkingen
Investopedia, een online dictionary gespecialiseerde in de financiële wereld, definieert Green Marketing als volgt: “de praktijk van het ontwikkelen en adverteren van producten op basis van hun werkelijke of vermeende ecologische duurzaamheid“. Ze benadrukken het belang dat deze activiteit moet worden ondersteund door aanzienlijke investeringen of operationele (milieuvriendelijke) veranderingen.
We moeten deze vorm van marketing niet verwarren met de term “Greenwashing“. Doe je als bedrijf aan greenwashing? Dan promoot je enkel dat jij als bedrijf respect hebt voor de planeet, terwijl je in werkelijkheid geen milieuvriendelijke interne- of externe wijzigingen aanbrengt. Kortom: een bedrijf doet zich veel groener voor dan ze in werkelijkheid is.
Hoe is Eco Marketing ontstaan?
Om deze vraag te beantwoorden moeten we terug naar de jaren 70. Om specifiek te zijn naar 1975 toen de American Marketing Association een workshop hield over milieumarketing. Het duurde tot de jaren 90 voordat dit concept aan kracht begon te winnen. In die periode begonnen we meer en meer de gevolgen te zien van milieuproblematiek. Daarom werd er in 1997 in Kyoto in Japan het Kyoto-protocol opgesteld om het Klimaatverdrag uit te voeren. Bij de goedkeuring van dit protocol waren in totaal 192 partijen betrokken.
Het Kyoto-protocol schudde de wereld wakker. Niet alleen particulieren, maar ook bedrijven zagen in dat er een verandering moest komen. Daarnaast werd het voor veel particulieren belangrijk dat de bedrijven waar zij hun spullen afnamen milieuvriendelijk handelden. Zo werd de term ´Green Marketing geboren.
Voordelen van Green Marketing
- Helpt de ecologische voetafdruk van menselijke activiteit te verkleinen
- Het gebruiken van hulpbronnen wordt duurzamer
- Een positiever merkimago
- Kostenbesparing (gebruik van gerecyclede materialen)
- Differentiatie van het bedrijf ten opzichte van de concurrentie
- Grotere loyaliteit van potentiële klanten door de entiteit af te stemmen op hun waarden
Hoe kun je deze marketingvorm toepassen binnen je bedrijf?
Materiaalsoorten van producten
Verkoop jij producten en wil je deze meer biologisch maken? In dit geval kun je dan kiezen voor producten van gerecyclede of biologisch afbreekbare materialen. Denk dan aan producten van RPET, karton, bamboevezel, gerecycled glas, steenpapier en vele andere opties.
Een andere optie is om het productieproces te veranderen naar een manier waarop deze een zo klein mogelijke voetafdruk achterlaat.
Duurzame verpakking
Het is niet alleen van belang dat het product zelf zo milieuvriendelijk mogelijk is, ook haar omhulsel moet dit zijn. Als de verpakking niet recyclebaar is of is samengesteld uit zeer schadelijke materiaalsoorten, dan is er sprake van een contradictie.
Samenwerkingen die het verschil maken
Als individu kunnen we een grote verandering teweegbrengen, maar pas samen komen we echt ver. Kijk daarom of je bepaalde milieuvriendelijke samenwerkingen aan kunt gaan. Of dit nu met een ander bedrijf is, een leverancier of met je klanten. Denk aan het opstarten van een groen project, een deelonderneming of het doneren aan een goed doel.
Transparantie
Eerder in deze blogpost benoemden we al dat we Green Marketing niet moeten verwarren met Greenwashing. Wees daarom als ondernemer zo transparant mogelijk over de duurzame stappen die je zet. Het heeft weinig zin een bepaald groen beeld naar buiten te projecteren wanneer dit niet overeenkomt met de werkelijkheid. Jouw positionering in de hoofden van de consument moet organisch zijn en niet geforceerd.
Bedrijfscultuur
Tot slot – en misschien wel het allerbelangrijkste advies wat we je kunnen geven – is het van groot belang dat duurzaamheid verankerd is in het bedrijf zelf. Oftewel; is milieuvriendelijk zijn de interne filosofie van jouw onderneming? Hoe groen handelen jullie bijvoorbeeld als team? Denk aan het organiseren van vegan lunches, het scheiden van afval, het gebruiken van milieuvriendelijke transport etc. etc. Elke kleine stap telt.
Green Marketing voorbeelden
We willen deze blogpost afsluiten met een bron aan inspiratie. Want veel bedrijven in Nederland zijn al goed op weg naar duurzaamheid.
Tony´ s Chocolonely
Dit Nederlandse bedrijf streeft naar 100% slaafvrije chocolade. Dit doen ze op een originele en ludieke manier. Zo zijn al hun chocoladerepen verdeeld in ongelijke stukken (om de ongelijkheid in de chocoladewereld aan te tonen). Daarnaast kun je genieten van talloze unieke smaken om je vingers bij af te likken.
Coolblue
Uitleggen wie Coolblue is hoeven we niet meer te doen. Deze online webshop is ongekend populair in Nederland. Bezorgen met een glimlach, dat is hun slogan. Maar wist je al dat ze ook veel geven om het milieu? Dit claimen ze niet alleen te zijn, ze zijn het ook daadwerkelijk. Zo levert Coolblue bijvoorbeeld ook op de fiets in plaats van met de auto. Daarnaast komen de bestellingen in een papieren zak, wat een hoop karton scheelt en maakt dat er meer pakketjes in de pakfiets passen!
Wil jij als ondernemer ook duurzamer te werk gaan? Dat kan al met simpele stappen. Bestel bijvoorbeeld duurzame relatiegeschenken om weg te geven aan je klant. Zo doe je ook gelijk aan Green Marketing. Voor vragen kun je uiteraard altijd contact opnemen met onze klantenservice. Wij helpen je graag verder!
maatschappelijk verantwoord ondernemen
er is enige maatschappelijke verantwoordelijkheid die elk bedrijf zou moeten volgen om ook de gemeenschap en de samenleving te helpen.