
Technologie, mode, marketing… Elk jaar zijn er nieuwe trends en ontwikkelingen. Voor het jaar 2025 hebben we de deskundige mening gevraagd van Gift Campaign-oprichter Diederik de Koning en zijn medeoprichter Oriol Badia om ons te informeren over trends en hun voorspellingen voor de markt voor promotionele artikelen. Wat zijn de favoriete lekkernijen van uw klanten? Welke moet u kiezen om ervoor te zorgen dat uw bedrijf nog lang herinnerd wordt? Ontdek snel de populairste lekkernijen van dit jaar!
· Express geschenken: steeds kortere levertijden!
Nu de vraag sinds vorig jaar toeneemt, zijn express-lveringsdiensten steeds populairder geworden. Zoals Diederik de Koning uitlegt, is dit een opvallend en algemeen verschil voor de markt van gepersonaliseerde zakelijke cadeaus:
“Klanten eisen snellere levertijden omdat ze verwachten dat hun aankopen net zo snel worden geleverd als op andere e-commerceplatforms, zoals Amazon. Om aan de verwachtingen van onze klanten te voldoen, hebben we onze processen geoptimaliseerd om snellere levering te bieden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.”
Express levering is geleidelijk aan gebruikelijker geworden en is voor veel bedrijven een standaard en een vereiste geworden. Veel professionals hebben te maken met krappe deadlines of last-minute aanvragen. Dat verklaart het succes van dit soort promotieartikelen en waarom ze zo gewild zijn.
· Een meer lokaal en in Europa gemaakt aanbod
Naast de snelheid van verzending is het vooral de productie die voor bedrijven van belang is. Of het nu is om de lokale economie te steunen of omdat ze als kwalitatief beter worden gezien, de vraag naar producten die in Frankrijk en Europa worden geproduceerd, neemt voortdurend toe.
Diederik de Koning merkt op: “Lokale productie verkort niet alleen de doorlooptijden, maar vermindert ook de CO2-voetafdruk aanzienlijk door lange transportroutes vanuit Azië te vermijden. Ook voldoet de productie in Europa vaak aan strengere regels op het gebied van duurzaamheid en arbeidsrechten, wat zorgt voor een verantwoord en milieuvriendelijker proces.”
De onafhankelijke federatie van Made In France (FIMIF) bevestigt het: een in Frankrijk geproduceerd product genereert 58% minder CO2-uitstoot dan een in China geproduceerd product. Dit verschil wordt verklaard door het transport, maar ook door fabrieken die meer energie verbruiken en meer vervuilen dan in Frankrijk. In 2025 lijkt het erop dat lokaal kopen een ethische keuze is waar bedrijven de voorkeur aan geven.
· Promotionele kleding, een eenvoudige en effectieve manier om uzelf te adverteren
Dankzij de steeds efficiëntere en ethischere materialen blijft promotionele kleding een veilige keuze voor elk bedrijf: als uniform om de visuele identiteit van uw bedrijf te harmoniseren, voor teambuilding, een evenement, een seminar of hun promotionele en professionele evenementen.
Zoals Oriol Badia aangeeft, “zal promotionele kleding, zoals T-shirts, poloshirts en sweatshirts, een belangrijke rol blijven spelen en ongeveer 30% van de promotionele markt vertegenwoordigen. Deze items worden gewaardeerd vanwege hun veelzijdigheid en het vermogen om merken consistent zichtbaar te maken.”
Het zijn de veelzijdigheid, de betaalbare prijs en het promotionele potentieel die textiel zo succesvol maken bij merken. Gerecyclede materialen, biologische producten en vierkleurendruk zijn populair voor gepersonaliseerde textielproducten voor bedrijven. De medeoprichter van Gift Campaign merkt op dat “bedrijven nu op zoek zijn naar manieren om grotere logo’s op hun promotionele producten te drukken, in full colour en met een perfecte afwerking. Bij Gift Campaign hebben we geavanceerde digitale technieken geïntegreerd waarmee we producten met meer detail en kwaliteit kunnen personaliseren.”
· Multifunctionele en verbonden technologische promotie artikelen
· Wellness goodies: zorg voor jezelf en anderen
Als het om hightech gaat, zijn connected en veelzijdige gadgets veruit de favorieten van professionals, ongeacht de sector.
Zoals Oriol aangeeft, “zullen multifunctionele en connectiviteitsgerelateerde technologische producten een leidende rol spelen. Artikelen zoals draadloze opladers, USB-hubs en veelzijdige verbindingskabels zullen steeds populairder worden vanwege hun dagelijkse bruikbaarheid en het vermogen om het digitale leven gemakkelijker te maken.”
Met de digitalisering van alle aspecten van ons dagelijks leven blijft de vraag naar praktische oplossingen groeien om verschillende problemen aan te pakken: lege batterijen, adapters met meerdere kabels, gebrek aan poorten op computers, enz. De trend gaat dan ook richting technologische snufjes die nuttig zijn voor het dagelijks leven van professionals, of ze nu op kantoor zijn of in het comfort van hun huis.
· Ecologisch verantwoorde promotionele geschenken: de toekomst van duurzame communicatie
De laatste jaren zijn de begrippen welzijn en evenwicht belangrijk geworden. Als u aan uw doelgroep laat zien dat u om hun welzijn geeft, zelfs met een klein gebaar, kan dat een groot verschil maken. Met dit in gedachten zal een van de belangrijkste trends dit jaar gericht zijn op gepersonaliseerde welzijnsproducten.
Voor Oriol komt dit doordat we in een wereld leven waarin “het steeds belangrijker wordt om voor jezelf te zorgen […] promotionele geschenken gericht op fysieke en mentale gezondheid, zoals stressballen, fitnessaccessoires of antistressartikelen, zullen aan populariteit winnen bij bedrijven die een hecht en verantwoordelijk merkimago willen uitstralen.”
· Ecologisch verantwoorde promotionele geschenken: de toekomst van duurzame communicatie
Ecologie is al enkele jaren een belangrijke trend op de markt voor relatiegeschenken. Mensen zijn steeds gevoeliger voor het ecologisch verantwoorde aspect van producten en maken zich zorgen over het milieuaspect van promotionele artikelen.
“De laatste jaren zijn promotionele geschenken geëvolueerd naar duurzamere opties, in lijn met het groeiende milieubewustzijn. Als onderdeel van de geschenkcampagne hebben we ons aangepast door onze catalogus uit te breiden met milieuvriendelijke artikelen om aan deze vraag te voldoen.” Aldus, Oriol.
Als dragers van duurzame en eigentijdse waarden zijn merken steeds meer geïnteresseerd in ecologische alternatieven. Volgens Diederik de Koning blijft ‘duurzame ontwikkeling een fundamentele pilaar. De vraag naar producten die gemaakt zijn van gerecyclede, recyclebare of herbruikbare materialen zal blijven groeien, waardoor de trend richting milieuvriendelijkere relatiegeschenken die aansluiten bij de groene waarden van veel bedrijven en consumenten wordt versterkt. “
· Trend voor zakelijke geschenken: traceerbaarheid en duurzaamheid
In hun zoektocht naar verantwoorde producten geven professionals tegenwoordig de voorkeur aan erkende labels en certificeringen als leidraad bij hun keuzes. Deze garanties bieden hen een zekere zekerheid en een kwaliteitsstandaard, waardoor ze greenwashing kunnen vermijden en kunnen vertrouwen op betrouwbare criteria.
Oriol Badia benadrukt het belang van deze trend: “De nadruk ligt nu op naleving van regelgeving en productcertificering. Bedrijven zoeken naar promotionele artikelen die voldoen aan kwaliteits- en veiligheidsnormen, zoals FSC-certificeringen voor papierproducten of GRS-certificeringen voor gerecyclede artikelen, om ervoor te zorgen dat promotionele geschenken veilig en milieuvriendelijk zijn.”
Diederik de Koning wijst er op dat het niet langer voldoende is om alleen duurzame promotionele producten aan te bieden. Bedrijven zijn tegenwoordig alerter en bestellen liever bij leveranciers die duurzame ontwikkeling integreren in al hun processen. Dat betekent dat we samenwerken met partners die hun toeleveringsketen nauwlettend in de gaten houden, verantwoorde werkwijzen implementeren en ernaar streven hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Deze aanpak zorgt ervoor dat er gedurende het hele proces sprake is van een echte en consistente inzet voor duurzame ontwikkeling.
· Promotionele artikelen: combineer bruikbaarheid, duurzaamheid en zichtbaarheid voor uw merk!
In 2025 zullen de meest trendy items ongetwijfeld die items zijn die een aantal essentiële kwaliteiten combineren voor professionals die hun merk effectief willen promoten. Vanuit promotioneel oogpunt moeten deze producten voldoen aan belangrijke criteria: bruikbaarheid, duurzaamheid en merkzichtbaarheid.
Op de vraag “Wat zullen de favoriete promotionele geschenken van klanten dit jaar zijn?”, delen Diederik en Oriol dezelfde mening. Volgens hen zullen herbruikbare flessen van staal, aluminium en tritan tot de best verkochte producten behoren. Doordat ze een milieuvriendelijk alternatief bieden voor plastic wegwerpbekers en duurzamere gewoontes stimuleren, blijven ze een van de populairste personaliseerbare producten. Maar ze zijn niet de enigen: promotionele tassen blijven de sterren van beurzen en evenementen. Ze zijn praktisch, herbruikbaar en hebben veel aanpasbare oppervlakken. Ze zijn ideaal om de zichtbaarheid van uw merk te vergroten en bieden de gebruiker tegelijkertijd een nuttig product.
En jij, welke trend ga jij dit jaar volgen voor relatiegeschenken? Heeft u een vraag aan Diederik en Oriol over de toekomst van de markt voor promotionele artikelen? Laat het ons weten in de reacties!