We worden allemaal bewust en onbewust beïnvloed door marketing. Sommige marketingcampagnes hebben meer invloed op ons dan anderen. Hoe dit kan heeft alles te maken met de emotionele marketinstrategie die bedrijven inzetten. In het artikel van vandaag gaan we het specifiek over dit thema hebben en hoe jij dit slim kunt inzetten voor je merchandising.
Wat is emotionele marketing?
Emotionele marketing is geen nieuw fenomeen. Sterker nog; het wordt al sinds eeuwen toegepast. voor de term ´marketeers´ bestond maakten men al gebruik van deze strategie. Bijvoorbeeld om klanten binnen te halen en verkoopcijfers te verhogen. Deze strategie draait niet zozeer om de producten of diensten zelf die je verkoopt, maar om de emoties, gevoelens en waarden die deze moeten oproepen. Het achterliggende idee is om een affectieve relatie te creëren of emoties op te roepen zodat de band tussen gebruiker en merk sterker wordt. Eerder bespraken we de wet van wederkerigheid als onderdeel van de betekenis van het maken van relatiegeschenken. Dit is een goed voorbeeld van emotionele marketing!
Voordelen van emotionele marketing
- Je speelt direct in op emoties en gevoelens. Dit is een gouden kans, want de meeste aankopen worden namelijk gedaan op basis van emoties en gevoelens.
- Er ontstaat een aanleg voor interactie met een merk
- Het effect houdt langer aan omdat het geïntegreerd is met de emoties.
- Het imago van het bedrijf wordt positiever / sterker ervaren.
- Dit zorgt voor een sterkere band met de gebruiker
- Je kunt het slim inzetten voor je merchandising
Voorbeelden
1. Nostalgie: een zeer krachtig emotie. Het doel is om indirect een positieve ervaring op te roepen gebasseerd op mooie herinneringen uit het verleden.
2. Inspiratie: Door in te spelen op inspiratie geef je een persoon het gevoel een hoger doel te bereiken.
3. Geluk: Kijkend naar merken die inspelen op de emotie geluk, dan komt bij ons direct Coca-Cola naar voren. Dit frisdrankbedrijf speelt al jaren in op deze emotie.
4. Motivatie: Veel bedrijven proberen met hun marketing in te spelen op de wens om een hoger doel te behalen. Dit doen voornamelijk veel sportbedrijven. Een zeer bekend voorbeeld; Nike. Wie kent hun slogan “Just do it” niet?
5. Verdriet: Dit is een meer delicate emotie, aangezien deze, indien onjuist uitgevoerd, een negatieve indruk op de persoon kan wekken. Het idee is dat je door in te spelen op deze emotie sympathie kunt wekken. Of speel primair in op deze emotie om vervolgens met jouw product of dienst de oplossing tegen dit verdtiet te kunnen bieden.
6. Angst: Net als verdriet is ook deze emotie moeilijk om op in te spelen. Toch zien we dit veel voorbij komen. Denk bijvoorbeeld aan verkeerscampagnes of campagnes gericht op vuurwerk. Deze campagnes spelen in op angst en verantwoordelijkheid.
Een andere manier om in te spelen op de emotie angst is door de schaarste principe van Cialdini toe te passen. Hoe minder er van iets verkrijgbaar is, hoe liever de mens het wil hebben.
Dit zijn enkele van de meest voorkomende strategieën die verband houden met emoties, maar er zijn ook andere soorten. Het grote doel achter dit is om iets in de gebruiker wakker te maken en om zo een link met jouw merk te verkrijgen.
Emotionele marketing en relatiegeschenken
Het uitdelen van relatiegeschenken kan ook onderdeel zijn van de emotionele marketing strategie. Door de relatiegeschenken te bedrukken met logo, tekst of afbeelding (afhankelijk van het type object) zijn de mogelijkheden zeer groot.
Een veel voorkomende vorm van merchandising hiervoor zijn mokken. Deze kunnen dienen om een boodschap van aanmoediging, liefde of inspiratie te lanceren, die de persoon zal zien elke keer dat hij ze gebruikt (wat vaak zal gebeuren).
Een andere manier om met goedkope relatiegeschenkjes in te spelen op emotionele marketing is door ze ecologisch te maken. Denk aan ecologische pennen met bamboe omhulsels. Of gerecyclede notitieboekjes met een kurken kaft. Hiermee speel je in op de emotie van het behalen van een hoger doel (het zorgen voor de planeet).