
Als je als bedrijf een evenement bijwoont, of het nu een beurs, een congres, een presentatie of een workshop is, komt er een vraag op bij de verantwoordelijke die het evenement moet organiseren (of bijwonen): moet ik promotie artikelen weggeven?
Je bent ongetwijfeld wel eens uitgenodigd op een evenement waar je een goodie of relatiegeschenk uitgedeeld hebt gekregen. Er zijn diverse redenen waarom het uitdelen van pennen, mokken, T-shirts, sleutelhangers of andere relatie artikelen een slimme zet is. In deze blogpost gaan we daarom dieper op in. We geven je maar liefst 9 redenen. Laten we dus snel beginnen!
1 Het helpt je nieuwe relaties te ontwikkelen
We hebben het dan niet enkel over nieuwe klanten. Zo zijn er ook evenementen speciaal bedoeld voor leveranciers, zakenpartners of festivalgangers. Welk publiek er ook komt; een persoonlijk detail kan het perfecte excuus zijn om een gesprek te beginnen dat tot een duurzame relatie kan zorgen. Het doel van het geschenk is dus niet enkel om hierna meer te gaan verkopen, maar ook om te zeggen wie je bent en wat je kunt bijdragen.
2 Je kunt er je imago mee over brengen
Is jouw merk modern of klassiek? Houd jij je heel bewust bezig met milieuvriendelijk ondernemen? Ben jij jouw onderneming gestart om een revolutie binnen de sector teweeg te brengen? Staat jouw merk voor veiligheid en zekerheid? Wat het antwoord op deze vraag voor jouw bedrijf ook is; met een promotieartikel kun jij jouw imago overbrengen.
Klanten zoeken tegenwoordig voor bedrijven met een duidelijke persoonlijkheid. Dit onderscheidt jou van de concurrent. Het promotiemateriaal kan hierbij helpen om dit te verduidelijken. Heeft het product donkere kleuren die aansluiten bij jouw huisstijl? Of zoek jij juist een promotiemiddel die licht van kleur is om de zachte aard van jouw imago aan te brengen? Wellicht zoek je juist duurzame relatiegeschenken met logo die zijn gemaakt van milieuvriendelijke en ecologische materialen. Hiermee toon je namelijk aan duurzaam ondernemen hoog in het vaandel te hebben staan.
3 Het geeft jouw bedrijf zichtbaarheid
Met gepersonaliseerde merchandise krijgt jouw bedrijf veel zichtbaarheid. Elke blootstelling van jouw logo aan derden is een impressie die kan zorgen voor een verkoop. Bijvoorbeeld omdat het object op reis wordt gedragen (zoals een rugzak in het openbaar vervoer), of omdat het op een ander moment wordt gebruikt in het openbaar.

Het bedrukte of gegraveerde logo op een item laat een eventuele prospect kennis maken met jouw onderneming. Hiermee kun je zonder push-acties in te hoeven zetten (zoals advertenties) nieuwe mensen bereiken.
4 Je kunt er bestaande klanten mee behouden
Het komt vaak voor dat je op een evenement al bestaande zakenrelaties of klanten tegenkomt. Zeker wanneer je zelf het evenement organiseert. Het is heel belangrijk je ogen open te houden voor hen die jouw onderneming al kennen. Door hen bedrukte bedrijfsgeschenken te geven, kun je de band met hen versterken en klantloyaliteit opbouwen. Wie vindt het immers niet leuk om een attentie te krijgen?
5 Het kan de verkoop doen stijgen
Het is natuurlijk super positief om een merkimago te krijgen en gezonde zakelijke relaties op te bouwen, maar het is net zo belangrijk om nieuwe verkopen te genereren. Hiervoor is promotiemateriaal zeer geschikt.
Uit onderzoek blijkt dat 66% van de mensen tot 1 jaar na ontvangst van een relatiegeschenk onthoudt van wie deze afkomstig is. Dat is een lange tijd om de potentiële consument om te kunnen zetten naar een daadwerkelijke klant. Een betere positie in de hoofden van de doelgroep, een positieve herinnering of een gewenst publiciteitseffect; dit kan allemaal gegenereerd worden met zoiets “simpels” als relatiegeschenken met logo. Dit kan weer zorgen voor omzetstijging. Promotieartikelen is dan ook een van de meest winstgevende marketingacties die kunt uitvoeren.
6 Het verbetert de winstgevendheid van je advertenties
Het aanbieden van reclamegeschenken is één van de meest winstgevende reclameacties die jij als bedrijf kunt doen. Printadvertenties hebben een effectiviteit van 13,4%, televisie 7,1% en online platformen slechts 4,6%. Promotieartikelen en relatiegeschenken daarentegen hebben een effectiviteit van wel 20,9%. Dit blijkt uit een onderzoek van de Promotional Products Association International.

Kijkend naar de budgetvriendelijke opties die je kunt aanbieden als gifts (zoals pennen, sleutelhangers of pennen), dan hoef je helemaal geen groot bedrag te investeren om wel veel winst te kunnen maken.
7 Het laat mensen kennis maken met jouw aanbod
Tijdens een evenement ben jij vaak niet de enige die de aandacht van de bezoeker wil trekken. Misschien wil men bepaalde interessante presentaties bijwonen, andere stands bezoeken of hebben ze simpelweg überhaupt niet veel tijd om op het event te zijn. Het is daarom belangrijk dat jij de aandacht van je doelgroep op een zo effectief mogelijke manier kunt trekken. De dialoog moet hierbij een zo groot mogelijke meerwaarde hebben. Door promotieartikelen uit te delen die jouw catalogus bijvoorbeeld weerspiegelen, kun je de doelgroep alvast kennis laten maken met jouw producten.
8 Ze kunnen voor een positieve herinnering zorgen
Niet alles hoeft natuurlijk in het teken te staan van verkopen, verkopen en nog meer verkopen. Het is belangrijk aan te tonen dat jouw bedrijf ook zeer geschikt is om hulp aan te vragen. Klanten worden steeds veeleisender en willen niet het gevoel hebben dat hen een product of dienst wordt opgelegd. Logisch. Dit zou jij ook niet prettig vinden.

Het is juist daarom essentieel om te investeren in je merkimago (zoals we in punt 2 hebben vermeld). Het is heel goed mogelijk dat door een positieve herinnering te genereren bij mensen, je als merk aanbevolen wordt bij hun dierbaren of zakenpartners. Zij kunnen zich vervolgens weer willen aansluiten bij jouw onderneming, community et cetera.
9 Je kunt er nieuwe merkambassadeurs mee krijgen
Relatiegeschenken kun je ook heel goed op een intern evenement uitdelen. Bijvoorbeeld tijdens een teamuitje of een groot kerstdiner. Geen bedrijf werkt namelijk optimaal wanneer werknemers zich niet happy voelen in een bedrijf. Tijd dus om ook hen te bedanken! Dit kan heel goed met mooie relatiegeschenken voor personeel.
Wanneer jouw personeel gelukkig is op hun werk, kan dit zorgen voor lagere wervingskosten wanneer er nieuw personeel aangetrokken moet worden. Er kan namelijk een gevolg optreden van positieve word-of-mouth. Uiteraard kun je met het uitdelen van relatiegeschenken niet een structureel intern probleem oplossen. Dit dien je met een andere strategie aan te pakken. Deze tip dient dan ook echt als aanvulling om jouw personeel zich nog meer gewaardeerd te laten voelen.
Dit waren onze 9 tips voor waarom promotieartikelen uitdelen op een evenement zo’ n slim idee is. Welke tip vind jij de beste? En heb jij nog meer tips voor ons? We horen het uiteraard heel graag! Laat gerust een berichtje achter in de comments.
Pingback: Dit is waarom promotieartikelen onmisbaar zijn op een event - Zuinig
Pingback: Relatiegeschenk voor in de keuken? Dit zijn de leukste cadeaus - 2x2