Lasergraveren is een bedrukkingstechniek die voor zakelijke relatiegeschenken en andere aanpasbare producten heel gebruikelijk is om een logo op verschillende oppervlakken te verwerken. Zoals de naam al doet vermoeden, gebruikt het een laserstraal om designs permanent te plaatsen op onder andere materialen zoals metaal, hout of glas.
Deze personalisatiemethode is heel gebruikelijk voor pennen, flessen, sleutelhangers, USB-sleutels. En elk ander item met een materiaal dat dit mogelijk maakt. Deze techniek is meestal geassocieerd met hoogwaardige promotieartikelen omdat het een serieus en formele afwerking geeft.
· Hoe werkt lasergravering?
Eerst moeten de te bedrukken producten worden voorbereid. Vervolgens worden ze één voor één in een bepaalde positie geplaatst zodat ze gegraveerd kunnen worden. Ten slotte projecteert de lasermachine een laserstraal die het oppervlak van het object inbrandt. Zo is het logo
Het effect zal natuurlijk verschillen afhankelijk van het materiaal waarop het wordt aangebracht en het zal natuurlijk niet de originele kleur van het artikel behouden. Hieronder laten we u een video zien waarin u dit proces kunt zien:
De machine bestaat uit drie hoofdonderdelen: de laser, de controller en het oppervlak zelf. De straal zelf is gebruikt om het gewenste logo of patroon op het object te tekenen. Hierdoor is het mogelijk om een design of logo met precisie te reproduceren.
Dankzij het systeem is het mogelijk om de specifieke richting, intensiteit en breedte van het beeld te bepalen. Zoals je in de video hierboven kunt zien, wordt het proces op afstand gedaan, dus het object hoeft niet in contact te komen met het apparaat zelf.
Natuurlijk zijn er verschillende soorten om verschillende afwerkingen te verkrijgen (sommige meer gericht op markering, andere met een meer uitgesproken diepte…), afhankelijk van de groeven die u wilt maken en het contrast dat u wilt verkrijgen.
· Voor-en nadelen van bedrukte promotieartikelen
Voordelen
- Serieuze en formele perceptie: in tegenstelling tot kleurrijke logo’s geeft lasergraveren een serieus en professioneel tintje aan het geschenk. Dus als u deze afbeelding wilt overbrengen naar een klant, een leverancier of een andere entiteit waarmee u een commerciële relatie gaat aangaan, is deze techniek hiervoor het meest geschikt.
- Economische prijs: in tegenstelling tot wat men zou denken, heeft laserprinten een vrij voordelige prijs en concurreert met andere opties zoals tampondruk of zeefdruk.
- Meer precisie: dat wil zeggen dat machines een gedetailleerder ontwerp mogelijk maken in vergelijking met andere technieken.
- Zeer moeilijk te beschadigen: u brengt geen inkt aan op een oppervlak omdat het ‘verbranding’ is, dus het logo kan niet te wissen is. Het enige dat het zou kunnen veranderen, zou een sterke slag op het object zijn.
- Duurzaamheid zonder significante achteruitgang: zoals eerder gezegd, zorgt het effect dat op het oppervlak van het object wordt gecreëerd ervoor dat het logo in optimale omstandigheden blijft bestaan, waardoor het na verloop van tijd het uiterlijk van de eerste dag behoudt.
Nadelen
- Alleen beschikbaar voor een specifieke set aanpasbare producten.
- Minder opvallend resultaat in vergelijking met andere technieken zoals zeefdruk of tampondruk.
- Staat niet toe dat het logo in kleur is gedrukt.
· Geschikte materialen voor lasergravering
Lasergravering op hout
Lasergraveren op hout biedt een andere afwerking dan andere materialen omdat het dat brandende effect op het houtoppervlak genereert. Dit is meestal de meest aanbevolen optie, omdat deze het beste overeenkomt met de natuurlijke kleur van dat onderdeel.
Sleutelhangers, ecologische pennen, USB-sleutels, potloden, snijplanken, luidsprekers en zelfs sommige notitieboekjes zijn de reclameartikelen die aantrekkelijke houten alternatieven hebben om deze personalisatie te kunnen uitvoeren.
Hieronder laten we u nog een video van het proces zien, waarin u het eindresultaat van deze techniek in hout kunt zien.
Lasergravering op metaal
In dit geval lasergraveren op metaal, moeten we noemen dat er geen verbrand resultaat is dat typisch is voor hout omdat het materiaal heel anders is. Het is in aluminium en staal dat u de meest serieuze en professionele toets van deze methode zult vinden.
De meest voorkomende producten zijn onder andere flessen, pennen, bekers, thermosflessen, USB-sticks of sleutelhangers. We willen echter bepaalde items benadrukken, zoals pennen, luidsprekers of USB’s waarvoor dankzij de gravering, het logo is geïntegreerd.
Lasergravering op glas
Aangezien dit transparante oppervlakken zijn, zal de personalisatie op kristal of glas een subtieler resultaat hebben in vergelijking met de andere mogelijkheden. De meest prominente bedrukte geschenken zijn drinkflessen. Die zijn meestal geassocieerd met een geschenk van hoge waarde als ze van dit materiaal zijn gemaakt, lasergravering zal deze perceptie aanvullen.
· Aanbevelingen voor promotieartikelen met deze bedrukkingstechniek
Zoals je hebt gezien, is deze markeringstechniek veelzijdig en biedt hij andere resultaten dan andere markeringsopties. Het heeft ook het grote voordeel dat er geen extra kosten aan verbonden zijn.
Het is ook belangrijk om te benadrukken dat het eindresultaat met deze techniek nooit hetzelfde zal zijn tussen producten uit dezelfde bestelling. Dit verschil is duidelijker wanneer het wordt toegepast op modellen gemaakt van hout.
Is lasergraveren een van uw favoriete alternatieven voor het personaliseren van uw relatiegeschenken? Heb je ooit een cadeauartikel met deze personalisatie ontvangen? Laat ons uw opmerkingen achter onderaan het artikel!