
Cupido heeft zijn pijl strak gespannen want Valentijnsdag staat om de hoek. Op 14 februari vieren we “de dag van de liefde”. Cliché? Een beetje. Toch is deze feestdag populairder dan je denkt in Nederland. Veel nuchtere Hollanders claimen het een commerciële dag te vinden, maar in 2022 bleek een op de drie mensen Valentijnsdag te vieren, blijkt uit de Feestdagenmonitor van Motivaction. Een grote verandering is dat we deze dag niet langer meer zien als iets wat je exclusief met je partner viert. Goed nieuws voor jou als ondernemer om hierop in te haken. Hoe? Met onze tips om liefde te tonen aan je klanten tijdens Valentijnsdag.
Marketingideeën voor Valentijnsdag
· Valentijnsdag: een echte commerciële kans
Valentijnsdag wordt door veel Nederlanders gevierd en is daarmee een van de grootste commerciële dagen in Nederland geworden, na Kerstmis en Moederdag. Deze dag is een unieke kans voor bedrijven om een breder publiek te bereiken dan alleen de traditionele koppels.
Omdat de uitgaven voortdurend toenemen, is het economische potentieel van deze feestdag is indrukwekkend. De gemiddelde Nederlander legt er dan ook zo´n 30 tot 50 euro voor neer om hun partner te verrassen.
Welke sectoren zijn het meest winstgevend? Bloemisten, restaurants en juweliers. Bloemisten alleen al genereren ontzettend veel omzet rondom de dag van de liefde.
Ondanks een lichte daling in het aantal mensen dat Valentijnsdag viert, blijft de markt groeien dankzij een toename in de bestedingen per persoon. In 2020 gaven de Nederlanders bijna 173% meer uit vergeleken met 2017.
Uit deze gegevens blijkt dat Valentijnsdag een belangrijke datum is om klanten aan te trekken en uw omzet te verhogen.
· Marketingtips om harten te veroveren
Valentijnsdag viert vandaag de liefde in al haar vormen: romantisch, vriendschappelijk, familiair en zelfs die voor onze dieren. Hier zijn enkele marketingideeën die zijn afgestemd op elke doelgroep, zodat u zich kunt onderscheiden.
· De tortelduifjes
Ach verliefd zijn; wat is er nu mooier dan dat? De hele dag in elkaars ogen willen verdrinken en aan niemand anders kunnen denken. Voor de lovebirds is Valentijnsdag een geweldige dag om nog meer liefde aan elkaar te uiten. Voor ouders komt Valentijnsdag vaak neer op een zeldzame date night zonder de kids. En laten we ook de stellen niet vergeten die al tientallen jaren samen zijn. Voor hen is deze feestdag vaak een broodnodige reden om de vonk weer te doen ontvlammen. Wanneer je werkzaam bent binnen de horeca of hotellerie is Valentijnsdag voor jou booming business. Hier ligt een serieuze kans op het leggen van winstgevende contacten met je gasten.
- Valentijnsdag is naast de feestdagen in december een van de belangrijkste momenten in het jaar voor de horeca. Er is geen beter moment om een veel groter publiek aan te trekken met speciale aanbiedingen en een onvergetelijke ervaring. Volgens de National Restaurant Association is een derde van de volwassenen blij met een uitnodiging van een restaurant of hotel om op Valentijnsdag uit eten te gaan of een overnachting te boeken met korting.
- Deze dag kan zorgen voor herhaalbezoeken. Als je met jouw overnachting een Valentijnsdag-ervaring creëert die lang in het geheugen blijft hangen, is de kans groot dat je elk jaar veel terugkerende bezoekers krijgt, waardoor 14 februari gegarandeerd een knaller wordt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het restaurant of de hotelkamer volledig ingericht is op deze romantische dag. DUs denk aan rozenblaadjes, geurkaarsen met logo in bijvoorbeeld de vorm van een hartje, een deurhanger met een kleine boodschap en uiteraard met heerlijk eten en drinken. Wist je dat Italiaans eten het populairste is tijdens Valentijnsdag?
- De 14e van februari stelt je in staat je te onderscheiden. Er zijn zoveel dingen die je kunt doen voor Valentijnsdag (van catering voor alleenstaanden tot het verwelkomen van gezinnen) waarmee je je kunt onderscheiden van de rest. En we weten allemaal dat uniek zijn in deze sector een van de sleutels is om in het bedrijfsleven te floreren.
· De singles
Niet voor iedereen is Valentijnsdag een aangename dag. Voor een aantal singles is 14 februari juist een kwelling. Zij kunnen wel wat extra TLC gebruiken. Daarentegen zijn er ook een hoop alleenstaanden die daar heel bewust voor kiezen en deze dag juist willen vieren om zichzelf in de watten te leggen. Net als bij de doelgroep millennials (waar we later in dit artikel op inzoomen) kun je ook voor de single doelgroep sterke marketingcampagnes inzetten. Of dit nu via sociale media is, e-marketing of juist offline. Een inspirerend voorbeeld is die van het cosmeticabedrijf The Body Shop. In 2021 gebruikten zij de #SelfLoveUprising-hashtag in combinatie met een traditionele #ValentinesDay-hashtag om zelfliefde en zelfzorg centraal te zetten. Op deze manier haalden ze de focus weg van koppels en vierden ze in plaats daarvan alle singles en onderstreepten ze het belang van self love en voor jezelf zorgen.
Ook jij kunt hier op inspelen door bijvoorbeeld kleine relatiegeschenken te bedrukken met een mooie tekst en jouw logo. Verstuur deze vervolgens naar jouw klanten en voeg hier een handgeschreven valentijnskaart aan toe. Hiermee maak je het een stuk persoonlijker en voeg je daadwerkelijk waarde toe.
· De millennials
Valentijnsdag is het populairst onder millennials, blijkt uit onderzoek. Bestaat jouw doelgroep uit deze leeftijdscategorie? Maak dan slim gebruik van social media campagnes om hen te bereiken. Bijvoorbeeld via TikTok, Instagram, Facebook of Pinterest. Wees hierbij wel creatief, want jij bent niet de enige die het hart van je klant probeert te veroveren. Wij geven je wat tips en best practices;
- Maak gebruik van Valentine’s hashtags
Hashtags zijn een geweldige manier om elk bedrijf op sociale media te promoten. Daarnaast kun je hiermee eenvoudig bijhouden hoeveel mensen jouw campagne delen op basis van wie de hashtag gebruikt. Ons advies is om een combinatie te hanteren van populaire hashtags die door anderen worden gebruikt en deze die relevant zijn voor jouw bedrijf. Experimenteer er op los door zinvolle vragen te stellen in combinatie met een hashtag. Op Instagram bijvoorbeeld kun je volgers vragen om hun foto te delen van hun geweldig Valentijnsdag-ontbijt met jouw producten met daarbij het vermelden van jouw hashtag.
- Creëer een social media contest om de betrokkenheid te vergroten
Voor nog meer gegarandeerd succes kun je een wedstrijd koppelen aan de zojuist genoemde tip. Hiermee krijg jij als bedrijf user generated content wat jouw merkbetrokkenheid en bekendheid vergroot. Het gevolg? Je krijgt nieuwe leads. Wij zijn groot fan van de Valentijnsdag Instagram wedstrijden van Dunkin Donuts.
- Voer Valentijnsdagacties uit op best-selling producten
Verkoop jij producten als chocola, bloemen, sieraden of andere romantische producten? Dan is deze feestdag mogelijk een van de grootste verkoopkansen van het jaar. Het houden van een promotie op artikelen die als cadeau kunnen worden gekocht, is een traditionele zet. Je zou kunnen stellen dat het zelfs door klanten wordt verwacht. Blijf dus niet achter! Goed om te weten; de gemiddelde gehanteerde korting op Valentijnsdag is 14%.
· De best friends forever
Bestaat jouw doelgroep uit vrouwen? Maak dan kennis met een nog veel belangrijkere dag om op in te spelen dan Valentijnsdag; Galentine’s Day! Deze dag wordt speciaal gewijd aan het vieren van vriendschap in al zijn vormen. Want romantische liefde is niet de enige soort liefde die alle aandacht verdient! Volgens Urban Dictionary wordt Galentine’s Day gevierd op 13 februari, de dag voor Valentijnsdag. Het is een dag om de liefde die je hebt voor je vriendinnen te vieren, of ze nu vrijgezel zijn of niet, en ze te overladen met liefde en aandacht… meer dan je op een willekeurige dinsdag zou doen.
Het beste van Galentine’s Day is dat het is “gemaakt” door een fictief personage: Leslie Knope van Parks and Recreation. In 2010 bevatte het tweede seizoen van Parks and Rec een aflevering genaamd “Galentine’s Day”, waarin Leslie een groep van haar beste vriendinnen verzamelt voor een brunch vol wafels en liefde. “Elke 13 februari laten mijn vriendinnen en ik onze echtgenoten en onze vriendjes thuis en we komen gewoon en rock it”, zegt Leslie in de aflevering. “Ladies celebrating ladies.”
Je kunt inspelen op deze onofficiële feestdag door exclusieve friendship events te organiseren. Denk aan een “Member only VIP sale” middag of avond in jouw winkel waarbij iedere member van jouw winkel een vriendin mee mag nemen. Of geef bijvoorbeeld vriendinnen beauty behandelingen weg met 50% korting. Ook leuk? Het laten bezorgen van een volledig beautypakket met verzorgingsproducten met logo. Denk aan lippenbalsems in de vorm van een hartje, een manicureset, een zakspiegeltje, badjassen, handwarmers en gezichtsmaskertjes. Voeg er heerlijke hapjes en drankjes aan toe en laat die Galentine’s maar beginnen!
Dit waren onze marketingtips om mee in te spelen op Valentijnsdag. Wij zijn erg benieuwd of jij er eentje gaat toepassen. Laat het ons vooral weten in de comments!